Kyllä kehuminen kan(nat)taa aina

”Mielettömän hyvää”, ”taivaallista”, ”parasta juustoa ikinä”, ”pääsin lihatiskille asti, kun suuhun nousi huumaava jälkimaku ja oli palattava hakemaan palat juustoa”, ”mmmmm, ihanaa!”.

Tänään tuli taasen turattua juustolassa ihan kelpo 11 tuntinen. Valmistin erän Illusiaa, joka yleensä ottaa aikaa, ehkäpä kuutisen tuntia navetasta juustomuottiin. Tänään kuitenkin alkoi kattila hieman reistailemaan ja aikaa kului tuo edellä mainittu. Eipä siinä, mihinkä tässä nyt kiire valmiissa maailmassa. Juustoilujen jälkeen olikin vuorossa keittäjän ”suosikki”hommat, eli ATK:n eteen istumaan ja laskuja maksamaan, reskontraa tsekkaamaan ja laskuja tekemään jne. jne. Ja YLLÄTYS, aina erehtymätön järjestelmä kertoo, että kuusi laskua on tullut hylsynä takaisin, koska jotkut toimipaikkatunnukset tai jotain ovat jotenkin epätäydellisiä. Kai sieltä joku pieni täppä jostain pienestä ruudusta puuttuu, pakkohan se on löytää. Tämähän on juuri se mitä tuollaisen päivän jälkeen lähes kaipaa ja silloinhan nuo juuri tulevat.

Tuo alun litania on pieni osa palautteista, joita olen saanut kuunnella matkoillani maistattamassa Lempeää Loreleytä ja Ilmeikästä Illusiaa ympäri Suomea. Verbaalin palautteen lisäksi olen päässyt todistamaan makujen aiheuttamia spontaaneja ilmeitä, joissa hymy ja nautinto salakavalasti hiipivät maistajan kasvoille. En kirjoita näistä siksi, että haluaisin korostaa juustojemme erinomaisuutta, no, ainakaan se ei ole ihan tärkein syy tähän raapustukseen.

No miksipä sitten? Koska tuollaisina edellä kuvattuina arjen päivinä yritän kaivaa muististani noita lauseita ja reaktioita, ja kun ne nousevat mieleen niin kas kummaa, nuo ”vastoinkäymiset” alkavat tuntua kovin mitättömän pieniltä. Tästä johtuen minut on vallannut aivan mahdoton hinku yrittää kertoa kaikille niille ihanille ihmisille, jotka ovat käyneet maistamassa juustoja ja joiden kanssa olen saanut vaihtaa sanan ja ajatuksia, kuinka älyttömän hienolta palaute tuntuu ja kuinka todella merkityksellistä se on. Eikä tämä koske ainoastaan hyvää palautetta. Myös kriittisempi kommentointi on erinomaisen tärkeää. Sen avulla pystymme kehittämään tuotteitamme ja parhaassa tapauksessa jopa itseämme.

Itselleni palautteen antaminen on ajoittain turhankin vaikeaa. Kehtaako sitä nyt kehua, saatikka sitten kitisoida jonkun toisen tekemää työtä tai tuotetta, vaikka joskus aihetta olisikin. Helpompi onkin vaan lompsia pois tilanteesta. Kuitenkin nyt, Juustonkeittäjän uran aikana, kun olen saanut konkreettisesti kokea, kuinka paljon palautteella voi vaikuttaa, aion kyllä opetella sen antamista.

Huonoa palautetta ei ole olemassakaan, kunhan vaan muistamme antaa sen hyvässä, rakentavassa hengessä. Hyvää palautetta, kehuja, on taasen aivan turha säästellä. Se on kuin uusiutuva luonnonvara eikä takuulla lopu käyttämällä.

”Sekoitat mun pasmat” sanoi eräs maistamaan saapunut asiakas, ja kertoi olevansa tiukalla dieetillä. Voikohan mistään tulla paremmalle tuulelle??

Pete
Juustonkeittäjä
Kappelin Juustola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *